Christine le Duc is ontstaan in de jaren zestig toen Hans Hartog, zoon van een hoofdpostbesteller te Volendam, bezig was met het opzetten van een eigen onderneming in tapijten. Op zoek naar nieuwe relaties loopt hij iemand tegen het lijf die zijn leven een heel andere wending zal geven. De persoon in kwestie bedrijft namelijk in zijn souvenirwinkeltje ‘Pigalle’ (genoemd naar de rosse buurt van Parijs) een uiterst lucratieve handel in bladen, boekjes en super 8 films van sexy dames en heren.

Hans Hartog neemt de exploitatie van ‘Pigalle’ gedurende enige tijd waar en komt tot de conclusie dat er in deze branche toch veel méér te doen is dan in zijn eigen handel in Perzische tapijten. In 1968 neemt hij het winkeltje over. De naam Christine le Duc is de vrije vertaling van Hans’ toenmalige vriendin en huidige vrouw Christine Hartog.

Ondanks het toenmalige verbod op handel in pornografische afbeeldingen en de daaruit voortvloeiende inbeslagnames van de winkelvoorraden, hield Christine le Duc vol aan het idee om erotiek toegankelijker te maken voor het grote publiek. Samen met zijn broers en compagnons Ton en Jan Hartog was dan ook snel het plan gevat om meerdere vestigingen te openen buiten het ‘Wallen’ gebied. Dit wijze besluit heeft voor een groot deel het verdere succes van Christine le Duc bepaald.

Nog wat verder terug in de historie, in Duitsland, net na de tweede wereldoorlog vluchtte mevrouw Beate Uhse (een voormalige pilote) van Oost Duitsland naar West Duitsland. Zij zag hoe de vrouw van die tijd moeite had om zich te ontworstelen van haar maatschappelijke positie. Beate voelde zich sterk betrokken en begon voorlichting te geven over geboortebeperking. Het begon heel onschuldig, met een voorlichtingsbrief, die oprichtster Beate Uhse schreef en rondstuurde. Direct al het eerste jaar haalde dit periodiek een oplage van 32.000 (verkochte!) exemplaren. Al gauw kwamen er meer artikelen over seks en liefde in te staan, en werden er hulpmiddelen aangeboden. Als vervolg hierop was in 1947 de eerste postordercatalogus een feit.

Dit was de start van het inmiddels beursgenoteerde Beate Uhse AG winkels. In 2003 koopt Beate Uhse de winkel in voorbehoedsmiddelen Christine le Duc, welke op dat moment al uitgegroeid is tot een retailketen.

Christine le Duc richt zich sinds 2010 steeds meer op de online markt. In 2012 heeft Christine le Duc een rebranding doorgemaakt. De doelgroep is verschoven van mannen naar vrouwen tussen 18 en 30 jaar. De look & Feel veranderde van platte seks naar erotische lifestyle. Deze ingrijpende veranderingen hebben er voor gezorgd dat 85% van de omzet vanuit online komt.